Riziko za 250 miliárd
(vyšlo v Žurnáli 24/2007
v krátenej podobe)
Ilúzie o dostavaní autostrády
medzi Košicami a Bratislavou do roku 2010 oživila minulý týždeň vláda SR.
Možno sa naň pozrieť aj so sarkastickým humorom hodným Rádia Jerevan:
Otázka:„Diaľnica D1 vraj bude hotová do roku 2010. Je to možné?
Odpoveď: Áno, ak sa urýchlene začne
stavať na hlavnom ťahu Bratislava-Zvolen-Košice a tento sa premenuje na D1.
Otázka: Je možné, aby diaľnica D1 bola
hotová aj bez toho, že by sa stavala?
Odpoveď: Samozrejme. Treba počkať na dokončenie obchvatu Budapešti a diaľnicu
Bratislava-Budapešť-Miškolc-Košice premenovať na D1.
To čo znie ako vtip v
skutočnosti vtipom vôbec nie je. Súvislá diaľnica medzi Bratislavou a Košicami
cez Budapešť je už prakticky realitou, jediná vážnejšia prekážka je dobudovanie
dialničného obchvatu Budapešti ktorý prepojí diaľnicu M1 spájajúcu Viedeň a
Budapešť s diaľnicou M3 do Miškolca a Košíc. Tieto úseky sa majú dostavať
v rokoch 2007 až 2009. Samozrejme, ak si Košičania nevybojujú kúsok
kvalitnej cesty od Košíc po maďarskú hranicu, zostane malá diera pri Košiciach.
Trasa cez Budapešť meria presne toľko ako má merať trasa z Bratislavy do
Košíc okľukou cez Považie -
Nacionalizmus poráža sám seba
Iste, kým treba platiť
len za maďarské diaľnice, Slováci po nich jazdiť nebudú. Lenže veľmi skoro –
podľa smerníc EÚ už po roku 2012 - budú platiť za všetky lepšie cesty na
Slovensku aj osobné autá – a vzhľadom na drahé tunely a náročnú údržbu to bude
časom viac ako v Maďarsku. Potom
dôjde na nevyhnutné – celý východ Slovenska začne do Bratislavy cestovať cez
Budapešť. Takéto posilnenie slovensko-maďarských vzťahov nebude žiadna tragédia
- práve naopak, paradox, že programový nacionalizmus slovenských diaľníc
povedie k primknutiu východu Slovenska k Maďarsku má svoj pôvab.
Len výnosy, ktoré si budovatelia
diaľnic – či už súkromní, alebo štátni - sľubujú sa stratou východných klientov výrazne
znížia. „Našťastie“ o ekonomiku ide pri slovenských diaľniciach až na poslednom
mieste. Predstavitelia Košíc a Košického
samosprávneho kraja už dávno chápu prednosti trasy cez Budapešť a preto sa
nikdy v polemike o výstavbe slovenských diaľnic výraznejšie neangažovali.
Veď jediné, čo pre svoj rovoj potrebujú je 17 kilometrový úsek štvorprúdovky po
rovine z Košíc do Milhosti.
Môže slovenská trasa konkurovať maďarskej?
Víťazstvo trasy
z Košíc do Bratislavy cez Budapešť nad trasou Považím je ekonomicky neodvratné.
Môže maďarskej trase niečo na Slovensku konkurovať? Pravdepodobne áno: práve
v úvodnom sarkazme spomenutá trasa štvorprúdovky Nitra – Zvolen – Košice.
Tá je oproti obom trasám – cez Budapešť aj cez Považie – o
Mimochodom, presne to
isté platí aj o 50 miliardovej diaľnici zo Žiliny na Kysuce, ktorej konkuruje rýchlostná
cesta R 48 cesta cez Moravu na najväčší česko-poľský hraničný prechod Český
Tešín a ďalej do Katovíc: tu má lacnej rýchlostnej ceste vedenej moravskými
nížinami konkurovať drahá a tunelmi zaprataná kysucká diaľnica
s mnohonásobne menším počtom automobilov. A opäť nikto nehľadí na investičné, a už vôbec
nie na prevádzkové náklady. Načo aj – veď podstatou celej zábavky je práve
pretunelovanie zmienených 50 miliárd a zbohatnutie zainteresovaných.
Čo je rýchlostná cesta?
Väčšina ľudí na Slovensku
vôbec nevie aký je rozdiel medzi diaľnicou a rýchlostnou cestou. Nie je to
nijak prekvapivé – rozdiel je z pohľadu väčšiny motoristov takmer
neviditeľný. Tak ako diaľnica, aj rýchlostná cesta je cesta pre motorové vozidlá s obmedzeným prístupom a s mimoúrovňovými
križovaniami. Rýchlostnou cestou (RC) sa dá jazdiť prakticky rovnakými
rýchlosťami ako po diaľnici (D) – obmedzenia môžu pocítiť nanajvýš papaláši
valiaci sa v mercedesoch 160 kilometrovou rýchlosťou, pre normálneho
vodiča pohybujúceho sa rýchlosťou 110 až
Z podľadu
dopravy a regionálneho rozvoja je kľúčové, že z hľadiska kapacít sú diaľnice a
štvorpruhové rýchlostné cesty prakticky rovnocenné. Kapacita rýchlostnej cesty širokej
Ďalšou
výhodou RC je že sa dajú stavať postupne v etapách, napr. najprv ako dvojpruhové
cesty s neobmedzeným prístupom , neskôr sa rozšíria na štvorpruhové cesty s
neobmedzeným prístupom a až v poslednej etape na RC s obmedzeným prístupom.
Takýto postup umožňuje ekonomicky racionálne riešenie. Z hľadiska noriem diaľnicu
možno považovať za diaľnicu iba v tom prípade, ak sa vybuduje hneď v plnom
profile, t.j. ako štvorpruh a s plnou vybavenosťou. Polovičný profil diaľnice –
ako je tomu napriklad v prípade tunela Branisko - nie je diaľnicou. Slovenské technické normy pre projektovanie ciest
a diaľnic z roku 2003 poznajú viaceré diaľničné kategórie, (D26,5, D28, D24,5) aj kategórie rýchlostných
ciest (R11,5 , R22,5 , R24,5 a R26,5).
Ak sú rýchlostné cesty a diaľnice z hľadiska
prepravnej kapacity a teda dôsledkov pre rozvoj regiónov rovnocenné,
ponúka sa otázka prečo slovenský štát buduje na severe diaľnicu (a navyše ešte
aj rýchlu – a drahú - železnicu) a nie lacnejšiu rýchlostnú cestu.
Prečo sa nebuduje diaľnica na trase Bratislava – Zvolen - Košice, kde je omnoho
jednoduchší terén a bola by teda podstatne lacnejšia. Alebo, ešte
logickejšie, prečo sa nestavajú dve rýchlostné cesty? Dopravná kapacita RC vysoko
prekračuje hustotu dopravy na prakticky všetkých cestách Slvoenska a ešte
dlho bude dostatočná. Obzvlášť keď sa veľká časť dopravy z východu
Slovenska neodvratne odkloní na lacnejšiu maďarskú diaľnicu a kratšiu RC
cez Zvolen.
Týchto otázok sa aj nová vláda SR stráni ako čert svätenej
vody: z pojmu diaľnica sa stal nedotknuteľný fetiš a predmet
fanatickej viery. Pýtate sa koľko miliárd by bolo možné ušetriť, keby sa medzi
Žilinou a Prešovom namiesto diaľnice postavila rýchlostná cesta? Pýtate sa
správne. Možnosť eliminovať niektoré a skrátiť iné tunely by pravdepodobne
viedla k úsporám vo výške rádovo desiatok miliárd. Spomeňme si len malebné
mená a kilometráž niektorých tunelov plánovaných na Považí a Kysuciach:
Orlovec -
Pokus o spásu
nespasiteľného: súkromníci majú budovať diaľnicu
15.
augusta schválila vláda materiál, ktorý má urýchliť výstavbu diaľníc. Na
nenápadné prijatie tohoto skromného štvorstránkového textu s pár
zaujímavými prílohami nebol lepší čas ako chvíľa, keď sa pozornosť médií
a občanov sústredila na poisťovne a kauzu Privilégium. Materiál
zrušil uznesenie vlády SR č. 523 z júna 2003 k výstavbe diaľnic a rýchlostných
ciest a iné produkty Dzurindovej vlády ktoré sa ukázali ako bohapusté
fantazmagórie. Žiaľ, na iné nezmysly mieni Ficova vláda nadviazať. Chce spasiť
nespasiteľné – ekonomicky neúnosnú diaľnicu severom Slovenska – tým, že do hry
vtiahne súkromnú koncesionársku firmu. Keďže žiadna firma to nebude robiť pre
modré oči a plavé vlasy Slovanov, cena za diaľnicu sa okrem úrokov za
požičaný kapitál ďalej navýši o zisky súkromnej firmy.
Vtiahnutie
súkromného investora samozrejme nič nezmení na ekonomickej stratovosti severnej
diaľnice, ktorá je daná terénom a počtom áut. Už v máji 2001
predložil Dopravoprojekt Bratislava Ministerstvu dopravy dokument
s bizarným názvom “Aktualizácia predinvestičnej štúdie programu rozvoja
diaľnic v Slovenskej republike“. Ten uvádza hodnoty zásadného štandardného
ekonomického parametra pre hodnotenie ekonomickej efektívnosti investícií
ktorým sú koeficienty vnútorných návratových percent (IRR). Pre diaľnicu medzi
Žilinou a Ružomberkom udáva dokument tieto IRR: Hričovské Podhradie – Dubná
Skala 9,87% (pre rok 2010), Dubná Skala – Hubová 9,51% (2010) a Hubová –
Ivachnová 12,14% (až v roku 2015).Výpočty
IRR pre rok 2015 uvedené v tej istej štúdii dokladujú, že ani v roku
2015 nedosiahne IRR pre úseky diaľnice východne od Žiliny ani minimálnu
„bankovateľnú úroveň“ (bankable level) pre úverovanie EIB, EBRD či inou
serióznou bankovou inštitúciou. Tie totiž považujú projekty s IRR pod 12%
za „non bankable“.
Tá istá
štdia uvádza IRR aj pre úseky RC medzi Nitrou a Zvolenom: Nitra – Olichov
18,24% (2010) a Žarnovica – Šášovské Podhradie 19,73% (2010). Ide teda o vysoko bankovateľné, už dnes
opodstatnené investície s dvojnásobným IRR oproti Považiu. Ekonomicky dôvodnená
je aj výstavba na východnom úseku Košice – Moldava nad Bodvou s IRR
15,59% (2010).
Skutočnosť
že je severná diaľnica ekonomicky dlhodobo nenávratná nezmení žiadny súkromný
investor. Ten to nakoniec bude veľmi dobre vedieť, tak ako to vie aj vláda SR,
ktorej štúdia firmy Mott MacDonald jasne povedala, že aby súkromník do hry zvanej
súkromno-verejné partnerstvo (v skratke PPP) vstúpil, bude mu musieť vláda
garantovať, že okrem výnosov z prevádzky cesty bude každoročne od vlády SR
dostávať 7 až 10 miliárd korún. Čo
Ficova vláda 15. augusta schválila sa s detailami celej transakcie veľmi
nazahadzovalo, veď štyri stránky veľa detailov nedopustia – a načo aj,
vsjo jasno, net? O čo bol materiál stručnejší, o to zásadnejšie sú jeho dôsledky:
viac ako dvojnásobné náklady na výstavbu, zakonzervovanie regionálneho
parazitizmu a rozsiahle legislatívne zmeny posúvajúce občanov
a samosprávy do polohy nevoĺníkov.
Najdrahšie
úseky diaľnice zo Žiliny do Košíc sa teda majú realizovať formou PPP.
Investičné výdavky na výstavbu Ministerstvo dopravy odhadlo na 122 miliárd Sk,
z čoho vyše 100 miliárd malo ísť na severnú diaľnicu a 21 miliárd na úsek
RC Nitra - Hronský Beňadik. Po rokovaní vlády premiér Fico povedal: “Nedá sa ešte povedať koľko to bude úsekov a ktoré to budú,
pretože sa musíme rozhodnúť na základe toho, čo povie štúdia
realizovateľnosti," Štúdia, ktorá
posúdi riziko výstavby viac ako desiatich úsekov diaľnic
a RC cez PPP vraj má byť hotová do konca augusta a vláda by ich mala
vybrať v polovici septembra. Nový splnomocnenec pre výstavbu diaľnic a RC by
mal byť vymenovaný už tento týždeň.
Pri tejto
cene investícia a dobe trvania koncesie 25 rokov ministerstvo odhadlo
ročné platby požadované koncesionárom ktorý cestu naprojektuje, postaví,
zafinancuje a bude prevádzkovať na „cca 7 až 10 mld“. Presnosť odhadu sama
o sebe hovorí o nonšalantnom nakladaní s verejnými peniazmi, veď
tri miliardy ročne hore alebo dole – komu by na tom záležalo? Prečo ale
každoročné platby zo štátneho rozpočtu? Preto, lebo výnosy z mýta,
citujem,“nepostačia na financovanie ročných platieb koncesionárovi,
a preto sa časť týchto platieb bude musieť zahrnúť do nárokov na štátny
rozpočet po dobu trvania koncesie.“ Za stavbu v cene 122 miliárd teda
zaplatíme súkromnej firme 175 až 250 miliárd korún plus platby za používanie
ciest. Získať tento bomba kšeft bude ešte len skutočné privilégium
s veľkým P , keďže všetko riziko tohoto súkromného podnikania sa prenáša
na plecia štátu, presnejšie nás, daňových poplatníkov. Radosť podnikať na
Slovensku...
Namiesto urýchlenej výstavby može
byť zákopová vojna právnikov
Prečo sa Ministerstvo dopravy uchyľuje k enormne
predraženej výstavbe prostredníctvo PPP? Jeden motív môže byť, že ten, kto
tento superlukratívny kšeft získa asi nebude
šetriť na tom, aby ho získal. Ponúkajú sa tu príležitosti, oproti ktorým by bol
minuloročný príjem šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti vo výške 6,5 milióna korún
len almužničkou. Lenže práve netransparentná alebo technicky nezvládnutá zložitá
súťaž môže ľahko celý zámer pochovať. Súťaž o tak obrovské peniaze bude
stredobodom pozornosti mnohých v Európe a tí, čo v nej neuspejú veľmi
pravdepodobne budú napádať výber koncesionára na súdoch. Z fanfárami
oslavovaného urýchlenia výstavby sa ľahko môže stať zákopová vojna právnikov,
firiem a štátu. Že nemožné? Len si spomeňme na výber agentúry pre mediálnu
kampaň o eure. Pri tej ide v porovnani s diaľničným PPP
z pohľadu peňazí aj zložitosti len o drobnosť.
Oficiálne zdôvodnenie je samozrejme iné: Ministerstvo
rozohráva ilúziu, že keď bude mať štát v koncesnej spoločnosti minoritnú
účasť, 175 až 250 miliardový dlh voči koncesnej spoločnosti sa nebude počítať
ako deficitné financovanie a nebude teda prekážkou pre prijatie eura. Inými
slovami, ponúka nádej dostať sa k euru rýchlo a lacno podvodom. Ak by
Európsku centrálnu banku zasiahla epidémia ťažkej demencie mohlo by to tak aj
ísť.
Regionálny
parazitizmus na večné časy?
Ak by sa zámer PPP zrealizoval, veĺmi pravdepodobne by
ďalej upevnil regionálny parazitizmus na Slovensku. Po uzavretí právne
záväzných zmlúv so súkromnou firmou by sa zabetónoval stav, v ktorom by
užívatelia lacnej južnej trasy financovali premávku na mnohonásobne drahšej
severnej trase. S týmto zámerom bola už predošlou vládou vytvorená pre
celé Slovenska jediná dialničná spoločnosť, čím sa vytvoril umelý mnopol. Kto vie,
kde bol vtedy Protimonopolný úrad. Nejde
len o zhruba štvornásobne vyššie náklady na kilometer stavby: ešte
mnohonásobnejšie drahšia oproti juhu bude na severe prevádzka: podobných
tunelov ako Branisko s ročnými nákladmi 100 milión korún by malo byť na
severe viacero. Vyberaniu poplatkov za prejazd tunelmi sa Diaľničná spoločnost
bráni zubami-nechtami. Vedia prečo: keby mali obyvatelia Žilinského a
Prešovského kraja platiť za každý prejazd jeho skutočnú cenu, začali by tunely
obchádzať. Majú im teda poplatiť motoristi od Košíc, Bystrice, Nitry,
Trnavy, Trenčína a Bratislavy. Namiesto ekonomickej súťaže dvoch paralelných
trás spájajúcich východ a západ krajiny chcú zakonzervovať monopol jednej
Diaľničnej spoločnosti, ktorá bude „solidárne“ chudobnému juhu a východu brať a
motoristom na bohatšom Považí štedro dávať.
Na nápravu by pritom stačil jeden zákon, ktorý rozdelí
monopolnú Národnú dialničnú spoločnosť
na dve nezávislé regionálne spoločnosti s účasťou príslušných
samosprávnych krajov - severnú a južnú - zodpovedné za výstavbu aj prevádzku
dvoch konkurenčných trás. Volá sa to voľná súťaž. Opak sa volá monopol a
parazitizmus. To ale čoraz iracionálnejšiemu Ficovi nevadí. Akoby bol už len
bábkou na špagátiku tunelárov a hral vabank, ktorý v lepšom prípade len
zlomí jeho politické väzy a prinesie vytriezvenie väčšiny občanov Slovenska,
tak ako vytriezveli z ošiaľu mečiarizmu, len rýchlejšie. V horšom
prípade nás a naše deti zadĺži 250 miliardami korún a v priebehu jednej
generácie efektívne stratí východnú a
južnú tretinu krajiny.