Volebné
zákony pre regióny a mladých
Septembrová schôdza NRSR má
prerokovať aj novely zákonov o voľbách do NRSR a o voľbách do
samospráv miest a obcí. Oba volebné zákony tvoria základy demokracie na
Slovensku a ich novely môžu „vládu ľudu“ pod Tatrami posilniť.
Jedným z mrzačiacich dôsledkov volebného
zákona platného v roku 1998 je zloženie súčasného parlamentu. Pri zložení
parlamentu nejde len o to, k akej politickej strane sa poslanci
hlásia. Ide aj o to, voličov z ktorého regiónu Slovenska poslanci
a poslankyne reprezentujú. Voľby roku 1998 s vtedajším jedným
volebným obvodom „celé Slovensko“ dostali do NRSR rovných 100 poslancov zo
západného Slovenska, 24 poslancov zo stredného Slovenska a 26 poslancov
z Východu. Len samotnú Bratislavu v ňom dnes reprezentuje 64
poslancov. Na jedného bratislavského
poslanca v dnešnej NRSR pripadá 7.000 obyvateľov, na jedného západoslovenského
voliča 25.000 obyvateľov, kým na
každého poslanca zo stredného Slovenska je to
56.000 a z Východu až
59.000 obyvateľov.
Od takejto
politickej reprezentácie nebolo možné očakávať nič iné, ako to, čoho sme za
posledné tri roky stálymi svedkami - bezškrupulóznu investičnú diskrimináciu
východnej polovice krajiny a jej neustále sa prehlbujúci úpadok. Čísla sú
neúprosné: v rámci najväčších
verejných investícií do infraštruktúry, ktoré presadzuje rezort dopravy ide do
západnej polovice krajiny v rokoch 2001-2002 viac ako 17,5 miliardy Sk,
kým do východnej polovice zlomok - 7 miliárd. Pri započítaní investícií do
železníc, je nepomer ešte hlbší. Nikoho pritom nevzrušuje nad rámec bežných
politických fráz fakt, že kým nezamestnanosť v Bratislavskom, Trnavskom
a Trenčianskom kraji dosahuje 6,6 až 16,3 %, v Košickom kraji je
nezamestnanosť 26 %-ná a v Prešovskom je bez práce 24 % ľudí. Ani keby v NRSR sedelo počtu voličov
náležitých 80 (a nie dnešných 50) poslancov z východného
a stredného Slovenska, život na východe by sa nestal zo dňa na deň
prechádzkou ružovým sadom. Pravdepodobnosť, že by sa štát začal vážne zaoberať
problémami tejto polovice krajiny a začal by do jej rozvoja investovať aj
peniaze a nielen predvolebné reči a frázy, by však určite výrazne stúpla.
Cesta k reprezentácii občanov východného a stredného Slovenska
v bratislavskom parlamente vedie cez rozdelenie Slovenska na väčší počet
volebných krajov. Aj návrat k 4 volebným krajom je v tomto smere krokom dopredu. Prečo ale návrh novely volebného
zákona uvažuje o štyroch krajoch a nie napríklad o ôsmich
prekrývajúcich sa so súčasnými administratívnymi krajmi zostáva záhadou. Je to
len rudiment centralistických tradícii
spred novembra 1989 ? Alebo je niečo na hypotéze, že sa za ním skrýva
kalkulácia straníckych sekretariátov usilujúcich udržať zubami - nechtami pod
svojou kontrolou regióny, v ktorých žije väčšina voličov krajiny?
Už len hádzaním hrachu o stenu je pripomínať, že novela zákona
o voľbách do samospráv miest a obcí je, spolu s vyššie zmienenou
novelou zákona o „veľkých“ voľbách pre strany vládnej koalície tiež
príležitosťou spomenúť si na svoju pred-1998-volebnú rétoriku adresovanú
prvovoličom a mladej generácii. Dnešný premiér sa - vtedy ešte ako volebný
líder SDK - explicitne vyjadril za rozšírenie volebného práva na skupinu 16
a 17 ročných mladých ľudí. SDĽ sa pokúsila nadbiehať mladej generácii aj
zvolením niekoľkých mládežníkov do svojho ústredného výboru. A potom
už nič... Novely volebných zákonov,
prinajmenšom toho komunálneho, sú príležitosťou spomenúť si na tieto dávne
sľuby a aspoň trošku pootvoriť mladým dvierka k väčšiemu generačnému
vplyvu na politický vývoj krajiny: ak ešte naozaj chceme aby v nej zostali žiť.
Juraj Mesík
5.9.2001