Celibát a pokrytectvo v slovenskej spoločnosti
Sme, 2. 10. 2001, Changenet
Slovenská spoločnosť je tradičná spoločnosť so silným vplyvom
tradičných autorít, predovšetkým na vidieku a v menej alebo len veľmi neskoro
urbanizovaných oblastiach. Najvýznamnejšou tradičnou autoritou v týchto
regiónoch je cirkev, najmä katolícka. Deje vo vnútri cirkvi sa logicky a
neodvratne premietajú do dejov v spoločenstvách veriacich a cez nich aj do
širšej spoločnosti.
Celibát zďaleka nie je len
katolíckym fenoménom. Dobrovoľný celibát poznajú rôzne náboženstvá. Je známe,
že v zrelom veku si cestu celibátu zvolil napríklad aj hinduista Mahátmá
Gándhí.
V slovenskej spoločnosti je ale
celibát jednoznačne spájaný s katolíckymi kňažstvom a s mníšskymi rádmi. Keďže
ide o fenomén, ktorý v kresťanstve existuje zrejme od jeho prvopočiatkov, bude
asi správne predpokladať, že má pre život cirkvi veľký význam. Nemá preto
zmysel zvonku ho spochybňovať. Ak sa raz katolícka cirkev rozhodne od celibátu
upustiť, môže to byť len výsledkom jej neľahkého vnútorného vývoja.
Problémom pre laickú kresťanskú
aj nekresťanskú spoločnosť však je tabuizovaná téma nezvládnutého celibátu. Keď
sa mladí chlapci vydávajú na cestu kňažského povolania, ich sexualita ešte
nebýva rozvinutá a ani im, ani ich rodičom a blízkym sa nemusí zdať vážnou
prekážkou na ceste k dosiahnutiu pre mnohých stále prestížneho kňažského
povolania. V lepšom prípade sa problém nezvládnutia celibátu prevalí ešte na
seminári - chlapci sa zamilujú a po dobe vnútorného zápasu medzi cirkvou,
tlakom rodiny a ženou si zvolia ženu.
V horšom sa veci môžu vyvinúť
inak...
Vo významnom slovenskom meste
pôsobil v osemdesiatych rokoch mladý, veľmi ctižiadostivý, na izolované malé
slovenské pomery široko rozhľadený, charizmatický a príťažlivý kňaz. K
neľúbosti boľševikov a eštébákov začali do kostola po jeho príchode do mesta
veľmi rýchlo prúdiť mladí ľudia. Predovšetkým dospievajúce dievčatá, vidiac v
ňom ideál, v ktorom sa kdesi v hĺbke spájala túžba po chápajúcom otcovi a
atraktívnom milencovi. Mimoriadnemu záujmu mladých dievčat a tlaku vlastnej
sexuality nakoniec tento kňaz nedokázal vzdorovať a v jeho živote začalo
devastujúce obdobie pripomínajúce skôr správanie primitívnych spoločenstiev
ľudí a primátov, než civilizovanej a na kultúrnych hodnotách založenej
spoločnosti. Druhou tvárou charizmatického kňaza sa stala tvár muža, ktorého je
ťažko označiť inak ako sériového deflorátora katolíckych dievčat v komunite.
Dievčatá si „bral“ kde prišlo - v kaplnke, na vlastnej fare, v oparoch alkoholu
na „intelektuálnych“ podujatiach po chatách a saunách kolegov...
Keď boli dievčatá konfrontované
s touto tvárou svojho otcovsko-mileneckého idolu, mnohé sa na žiadny odpor
vôbec nezmohli a so zmrznutým telom bez schopnosti najmenšieho odporu sa
nechali de facto znásilniť. Samozrejme, že každá si myslela, že práve ona je
tou jedinou, ktorú si on zvolil vo svojom utrpení a kontroverzný sex s ním
zostal na dlho pod rúškom najhlbšieho tajomstva. Veď komu by o tom povedali,
prečo by zrádzali svoju „lásku“ a keby aj - kto by im také niečo uveril? A tak
jeden deň, dámy prepáčia, „pretiahol“ jednu, na druhý deň jej sestru, na tretí
ich kamarátku z kostola...Táto prax trvala roky, aj keď už dievčatá pochopili,
že ho od cirkvi pred oltár neodvedú a keď ony samé boli už vydaté a mali deti.
Kňaz, o ktorom píšem a jeho obete - ak chcete milenky - sú všetko reálne osoby.
Pravdepodobne pri ňom ide o prípad extrémneho nezvládnutia celibátu, vnúteného
cirkvou mužom, ktorý ho nedokážu zvládnuť. Celkom iste však nejde o prípad
jediný.
Dôvod, prečo tento príbeh
spomínam nespočíva v potrebe moralizovať o správaní človeka, čo zlyhal (hoci on
ani jeho obete nehovorili o zlyhaní – z ich úst by ste počuli naučené frázy o
slobode a o osobnom raste). Dôvod je v rozsiahlych osobných, dobovo
spoločenských a nadčasovo spoločenských dôsledkoch nezvládnutia celibátu.
Osobné sa týkajú len relatívne
úzkeho okruhu „jeho“ dievčat a ich najbližších. Viacero dievčat, ktoré prešli
„láskou na farách“ do života svojich neskorších rodín priniesli sexuálne traumy
hraničiace s frigiditou, psychickú labilitu, sklony ku lžiam a pokrytectvu,
sklon k alkoholizmu a ďalšie črty, ktoré v nich koexistencia s „reálnym
celibátom“ vyvolala alebo posilnila. Niektoré toto dedičstvo zvládli lepšie,
iné horšie.
Dobový spoločenský dôsledok
celibátu v podaní nášho kňaza a jemu podobných sa odkryl, keď v roku 1990
vyšiel v časopise Rudá krávo zoznam agentov a spolupracovníkov komunistickej
Štátnej bezpečnosti. Pre ŠtB nebolo ťažké identifikovať problémy, ktoré má
cirkev resp. jej kňazi so zvládaním celibátu, nahrať niektoré z chúlostivých
sexuálnych zneužití ovečiek a pritlačiť „na dievčatách nachytaných“ kňazov k
podpisu a k spolupráci. Nezvládanie celibátu tak fungovalo ako nástroj na
inflitráciu a vnútorné rozkladanie cirkvi ateistickým režimom.
Nadčasový dôsledok nezvládnutia
celibátu je však pravdepodobne najvážnejší. Spočíva predovšetkým v tom, že
otriasa dôveryhodnosťou cirkvi ako hlavnej morálnej autority v tradičnej
spoločnosti. Z pohľadu celibátu a cirkvou deklarovaných hodnôt pokleslé
správanie kňazov veriacim pripomína, že niekto káže vodu a pije víno. Fenomén
„kuchárok“ - teda žien, ktoré sú intímnymi priateľkami a v lepších prípadoch de
facto manželkami mnohých kňazov je všeobecne známy, a to rovnako katolíckej
hierarchii, ako laickej verejnosti na farnostiach. Mám ďaleko k tomu, aby som
kňazov, ktorí v prijateľnej miere nezvládli silu vlastnej sexuality akokoľvek
odsudoval. Slabosť je ľudská. Hlásanie náboženských právd a paralelný život v
pretvárke a lži však poslom pravdy na hodnovernosti skutočne nepridáva. Naopak
- v širokej spoločnosti legitimizuje lož a pokrytectvo a robí z nich kultúrnu
normu. Ak môže klamať a podvádzať pán farár, prečo by som nemohol/nemohla aj
ja? Pokrytectvo slovenskej spoločnosti, v ktorej bývalí komunistickí
cirkvobijci dnes bez pocitu hanby bozkávajú biskupské prstene, je nepochybne
podporované aj častým zlyhávaním cirkvi práve v oblasti celibátu.
A - last but not least - je
pravdepodobné, že nezvládanie celibátu kňažstvom stojí aj za panickým strachom
katolíckej cirkvi z homosexuality. Je známe, že spoločenstvá, z ktorých sú
umelo vylúčení príslušníci iného pohlavia – vezmime si väzenia alebo vojenské
kasárne – sú vystavené omnoho väčšej pravdepodobnosti, že sa v nich rozšíri
homosexualne správanie. Požiadavka celibátu robí podobne zraniteľnými aj
komunity kňazov. Aby cirkev dokázala odolávať "hrozbe" rozšírenia
homosexuality v radoch celibátu vystavených kňazov, nemá inú možnosť, než robiť
z homosexuality niečo ešte hriešnejšie, ako sú sexuálne vzťahy medzi kňazmi a
ženami.
Autor nie je jogín ani homosexuál
JURAJ MESÍK
(Autor pracuje v treťom sektore)